Eetu Rantakangas

Buusteri Oy ja DNA Oy eivät noudata lakia

Soittivat Buusterista sekä DNA:sta ja olivat myymässä jotain. Pyysin heitä poistamaan tietoni puhelinmyyntirekistereistään. Tätä he eivät kuulemma voi tehdä, vaan pitäisi ottaa yhteyttä Robinson-kieltorekisteriin. Buusterin myyjän mukaan heitä oli ohjeistettu, että aina ohjataan kieltorekisteriin, ja muita vaihtoehtoja ei ole. DNA:n myyjä ei edes tiennyt mitä rekisteri tarkoittaa.

 

Ongelmana tässä on se, että lain mukaan saan pyytää tietojeni poistoa puhelinmyyntirekisteristä, eikä minun tarvitse hoitaa tätä kieltorekisterin kautta. Nämä ovat kaksi erillistä rekisteriä, joilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Tämä markkinoinnin kieltäminen firma kerrallaan olisi itselleni aivan riittävän tehokasta, jos myyjät vain noudattaisivat lakia.

 

Ymmärrän kyllä, että monissa firmoissa henkilötietorekisterejä syntyy puolivahingossa ja niihin liittyvään lainsäädäntöön ei välttämättä olla perehdytty. Buusterin ja DNA:n tapauksessa iso osa bisnestä on kuitenkin soittaa henkilötietorekisteristä löytyviä ihmisiä läpi. Olisi todella suotavaa, että silloin noudatettaisiin lakia.

 

Jopa Robinson-rekisterin rekisteriselosteessa kerrotaan, että puhelinmyynnin voi kieltää myös myyjä kerrallaan. http://www.asml.fi/asml_wp/wp-content/uploads/2015/04/REKISTERISELOSTE_Puhelin-Robinson.pdf

 

Pyysin Buusterilta rekisteriselosteen sekä otteen omista tiedoistani siellä. Lisäksi laitoin Buusterin osalta valituksen kuluttajavirastoon. DNA:n osalta googlailin itse rekisterin josta oli kyse, koska asiakaspalvelijalle sitä ei oltu edes kerrottu.

 

Olen väitellyt aiheesta puhelinmyyjien kanssa aiemminkin. Ilmeisesti käytäntö on alan standardi ja lisäksi laiton. Toivon muutosta tähän käytäntöön, ja siksi teinkin aiheesta valituksen kuluttaja-asiamiehelle. Sieltä valitus ohjautui tietosuojavaltuutetulle, jonka kuluttaja-asiamies katsoi olevan toimivaltainen viranomainen. Tietosuojavaltuutettu antoi ukaasin, ettei Buusteri saa myydä minulle enää koskaan mitään. Mielenkiinnolla seuraan, toteutuuko tämä. Buusteri nimittäin käyttää kolmannen osapuolen rekisterejä, joista minun tietoni on vaikea estää juuri heidän firmansa osalta. Ainakaan luomatta uutta rekisteriä. Heillä ei myöskään tietenkään ole suoraa pääsyä tuohon kolmannen osapuolen ylläpitämään rekisteriin.

 

Nykyinen puhelinmyyntilainsäädäntö on varsin salliva. Olisi mielestäni suotavaa, ettei tarvitsisi lähteä liikkeelle väärästä päästä lainsäädäntöä ja kieltää puhelinmyyntiä, koska sitä tekevät yritykset eivät osaa noudattaa muita asioita käsittelevää yleislainsäädäntöä, joka kuitenkin liittyy keskeisesti heidän toimialaansa. Ei siellä laissa olisi kuin yksi pykälä, jota pitäisi nykyistä paremmin noudattaa:

30 §

Kielto-oikeus

Rekisteröidyllä on oikeus kieltää rekisterinpitäjää käsittelemästä häntä itseään koskevia tietoja suoramainontaa, etämyyntiä ja muuta suoramarkkinointia sekä markkina- ja mielipidetutkimusta samoin kuin henkilömatrikkelia ja sukututkimusta varten.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ollimarkkanen kuva
Olli Markkanen

Puhelinmyyntiä useammassa firmassa testanneena täytyy todeta, että ikinä ei ole kummoista ohjeistusta annettu rekisteriin liittyen.

Ei ole mitään myyjäkohtaisia soittorekistereitä. Kaikissa annettiin kasa papereita, missä on puhelinnumero, nimi ja osoite ja niitä soiteltiin läpi.

Joskus joku sanoi että on myyntikielto ja sitten tuli pahoiteltua ja lopetettua. Kukaan ei koskaan vaatinut mitään speciaaliestoja, mutta en missään noista pitkään viihtynytkään.

On mahdollista, että joissain paikoissa olisi tuommoiset mahdollisia, kun järjestelmä on siirretty tietokoneelle. Meillä oli vain kännykät ja paperiliuskoja.

Muitakin moraalittomuuksia niistä löytyy. Ei selkäranka kestä sitä työtä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

DNA on lisäksi yhteistyössä roistojen kanssa. Kerran joku Honkongilainen petkutusfirma oli saanut jotenkin minun puhelinnumeron. Firma oitis ilmoitti DNA:lle että tästä numerosta on tilattu palvelua. DNA siitä vaan rupesi perimään laskun yhteydessä tämän roistofirman ns. palveluista joita en ollut tilannut. Ei minulta kysytty että olenko tilannut ko. palvelut.

Ilmeisesti tällaisesta liiketoiminnasta tuotot jaetaan roistojen kesken?

T Piepponen

Dna myi hiljattain väkisin tuplakaistaan tuplakortit. Alueella ei edes toimi 4G mutta silti myivät. En tarvitse tuplakortteja vittuunkaan, mutta silti myivät. Vaikka sanoin etten tarvitse niitä.

Peruin tilauksen tahallani vasta korttien saavuttua, jotta sain leikata ne kahtia ja kuluttaa kaikkien energiaa turhaan. Nykyisinhän on trendikästä kuluttaa energiaa turhuuksiin ja hurskastella vihreydestä jne.

Joka kerta kysyn myyjän nimen ja kirjaan sen ylös. Nimilistaan.

Suotavaa olisi, että dna lakkaisi vähintään myymästä toimimattomia asioita ettei joskus tule mieleen lähteä juttelemaan myyjän kanssa "viittomakielellä". Mieluiten voisivat lopettaa soittelun kokonaan.

Käyttäjän ReijoManttari kuva
Reijo Mänttäri

Minun ongelmani on sähköpostitse tulevat houkuttelut, vaikka mihin ja vaikka minkä ostamiseen tai rahan lainaamiseen. Tätä on jatkunut kohta kolme vuotta ja olen pitänyt kaksi rupeamaa ja laittanut jokaiseen viestiin vastauksen ja kiellon, ettei enää tällaista lähestymistä. Ehkä viikon parin tauko tuli ja sitten taas jatkui.
Lähettäjän maa oli Tanska ja tuotteet suomalaisia.

Olen tehnyt kaikki, mitä ohjeissa sanotaan, että kuinka roskamainokset saadaan loppumaan. Ei auta!

Tiedätkö, onko nuo mainitsemat yhteytesi sähköpostihäirintää varten?

Käyttäjän AirZero kuva
Eetu Rantakangas

Tänään listaan liittyi myös Kantar TNS jonka soittaja ei osannut kertoa yhtään että mistä on numeroni saanut.

Toimituksen poiminnat